Bútorkárpitozás, Kárpitos bútor felújítás

Kárpitozás

Modern és antik bútorok kárpitozása a szövetcserétől a teljes felújításig. Az egyszerű konyhaszékektől a dúsan kárpitozott puha ülőgarnitúrákig. Hatalmas szövetválaszték, elérhető árak.

Kárpitos fotelek és kanapék

Kárpitos fotelek és kanapék

Variációk döntően klasszikus vonalvezetésű kárpitosbútorokra. Az egyedi gyártás szabadsága kötetlen formák és méretek.

Asztalosbútorok

Egyedi asztalosbútorok

Szekrények és komódok, néha kandalló borítás, egy kis belső építészet. Minden, ami fából készült.

Elérhetőségünk

1123 Budapest, Nagyenyed u. 5.
(06 23) 367 730
(06 30) 9 896 047
info@kreativotthon.hu

Facebook

 

Honlap:

Honlapkészítés

Kárpitozás

Tekintse meg kárpitos munkáinkat:

Neobarokk ülőgarnitúra
Neobarokk ülőgarnitúra
Biedermeier ülőgarnitúra
Biedermeier ülőgarnitúra
Berzser garnitúra
Berzser garnitúra
 
Thonett ülőgarnitúra
Thonett ülőgarnitúra
Bécsi barokk ülőgarnitúra
Bécsi barokk ülőgarnitúra
Ónémet karosszék
Ónémet karosszék
 
Fotel, 1950 körül
Fotel, 1950 körül
Biedermeier ülőgarnitúra
Biedermeier ülőgarnitúra
Neorokokó szék
Neorokokó szék
 
Biedermeier
Biedermeier
Klubfotel
Klubfotel
Eklektikus kanapé
Eklektikus kanapé
 
Újjászületés
Újjászületés
Fehér fotelek
Fehér fotelek
Bőr garnitúra
Bőr garnitúra
 
Aranyozott szék
Aranyozott szék
Neobarokk fotel
Neobarokk fotel
Kávéházi székek
Kávéházi székek
 
Karosszék
Karosszék
Bécsi barokk kanapé
Bécsi barokk kanapé
Biedermeier garnitúra
Biedermeier garnitúra
 
Klasszicista kis fotel
Klasszicista kis fotel
Art deco fotel pár <br> 280.000 Ft
Art deco fotel pár
280.000 Ft

A kárpitozás története

Egyszer nagyon régen, egy olyan korban, ahonnan alig-alig maradtak tárgyi emlékeink, egy ősember leterítette maga alá egy levadászott bivalynak a bőrét. Tette mindezt, mert a szőrme meleg és puha volt, és mert jólesett a hideg és kemény talaj helyett valami puhára feküdnie.
Ezzel az ártatlan mozdulattal már el is vetette a kényelem igényének a csiráját.

Évezredekkel később kis túlzással állíthatjuk, hogy ebből a magból a kárpitos szakma, a kárpitozás születésének lehetünk szemtanúi, igaz, erre a pillanatra egészen a kora reneszánszig még várni kell. Mindaddig, míg az ember elválik a földtől, szerszám használattal tárgyakat - köztük bútorokat - készít, s a barlangokban még a falba vájt üregek helyett később feltalálja a mai székekre hasonlító, jellemzően fa ülőbútorokat. De a puha tömött párnák és a rugózott kárpitozott ülések megjelenése ekkor még a jövő sejtelmes ködébe vész, a bútorkárpitozás ezen formája még késik kicsit.

Már régen elhagytuk az egyiptomi, mezopotámiai kultúrák korát, a hozzánk korban és földrajzi fekvésben is közelebb eső Róma virágkorát és hanyatlását. A keresztes háborúkat is megvívták, megépültek a román stílusú várak. Az építészetben teret hódit a Gótika művészete, a templomok, várak, paloták falait rozettás körablakok díszítik, megnyílnak a terek. A templomok szélesek és világosak lesznek, falait neves művészek munkái díszítik, a falakat súlyos kárpitok borítják, dúsan aranyozott faragott kereteket, oszlopfőket, szobrokat látunk. A kor eszméje az embert helyezi előtérbe. Kilábalunk a sötét középkorból és a megvilágosodás hajnalán járunk.

A bútorkárpitozás még mindig ismeretlen fogalom, a padok és székek még szigorúan fából készülnek, legfeljebb ráterítenek egy-egy állatbőrt. Ennek a célja is inkább a társadalmi rang megmutatása, mintsem a kényelem kiszolgálása, hanem a potens vadász, értsd az állatok és emberek felett is hatalommal bíró ember zsákmányának mutogatása. Ekkor a kárpitos mestert még hiába keresnénk, nincs nagyváros vagy falu, ahol ismernék a nevét. Persze a kovács, a fazekas, a szabó, vagy az ács már olyan régi iparosai a közösségnek, hogy bemutatásuk szükségtelen.

De az állatbőrök télen a rosszul kifűthető hideg várak, kastélyok termeiben a meleget is jelentik, és az ember minden leleményével, eszközével a kellemes komfort elérésére törekszik. Ezért a falakat szigetelés gyanánt textilekkel, szőnyegekkel borítják. Új bútorok jelennek meg, például a ma is kedvelt füles fotelek eredetét is a kora reneszánsz idejére tesszük. Angol nevén Wingchair, azaz szárnyas fotel. Persze ezek az első darabok még nem kárpitos bútorok, hanem valójában fából készült padok a támla két oldalára szerelt fülekkel, melyek szerepe nem a fej megtámasztása, hanem a kandalló elé forgatva a meleg benntartása.

Később, a kárpitos szakma aranykorában, túl a bútorok kárpitozásán minden textillel készült díszítő munka, falkárpitok, függönyök, terítők készítése is a kárpitos feladatai közé tartozik.

Mire a technológiák fejlettsége és az ember igénye a puha kárpitozott felületekre találkozik, már a XV. században és feltehetően Itáliában járunk. Így a bútorkárpitos mesterség bölcsőjénél már ott bábáskodik a textil- és a fémművesség ezerféle szerszámával és termékével, amelyek nélkül nem beszélhetnénk a kárpitozás megszületéséről, azaz a bútorokra ráépített különféle párnázatokról. A kezdetben használt állatbőrök mellett már megjelennek a szövött textíliák, a leggazdagabb családoknál finom aranyszállal átszőtt selymeket láthatunk. A jellemzően faragott támlájú karosszékek, ládapadok már mind kárpitos ülőfelülettel bírnak; legtöbbször bőr bevonatú és díszszegekkel kivert párnázott székről, karosszékről beszélhetünk. A kárpitos a szalmát, a kendert használja tömőanyagnak. Különös hangsúlyt nyer az ágy, amely a szoba központi része. Kiképzése építészeti jellegű; oszlopokkal, faragott díszes fejvéggel, sok díszes kárpittal és paszománnyal. Megjelennek a rojtok, zsinórok paszományok, de a kor találmánya a nádfonatozás is. Míg a reneszánszban a legfontosabb ülőbútorok az esztergált lábú és x-lábú székek, a barokkba átlépve eltűnnek az egyenes építészeti formák, és helyettük lendületes, íves bútorokat találunk.

Megjelennek a hajlított lábak, amely a stílus egyik legjellegzetesebb újdonsága.
A kárpitos munkája megsokszorozódik, dúsan túldíszítetten készülnek a kárpitos bútorok. Jellemző a sok paszomány használata, amely egyik technikai oka a kor keskeny szövőszékeiből ered. Új bútortípusok jelennek meg, például a kanapé, amely szélesebb, mint a kor szövött textiljei, így a toldásokat paszományokkal takarja el a kárpitos. De a kor találmánya a garnitúra is, azaz több egyforma bútoregységből álló, összetartozó berendezési csoport. A XVIII század végén már rugós székekkel is találkozunk, a bútorkárpitozásban tömőanyagnak már használják az afrikot, a lószőrt. De kárpitos tömőanyag a vatta és a toll is.

Az elkövetkező korok formai és díszítő változásokat hoznak a kárpitozás terén, például még a barokk korban megjelennek a széles, öblös fotelek, amelyek a női öltözékekhez igazodnak, de a kialakult technológiák hosszú évszázadokon keresztül megmaradnak. Persze minden stílus a maga képére formálja a bútorokat, így a kárpitos bútorokat is, de a kárpitos munkája a XIX. Század végéig alapjaiban nem változik meg.

Igazi változást az ipari forradalom és a tömeggyártás megjelenése hoz. Részben építésbeli különbségeket látunk, de új anyagok megjelenése is sokat változtat a kárpitos bútorokon.

A XX. század első felében változik meg gyökeresen a bútorkárpitozás, az új anyagok, szerszámok használata gyorsabbá, olcsóbbá teszi a munkát. Megjelenik az egyben gyártott rugózat (epeda és bonnell), feltalálják a habszivacsot, amelyek már az ún. modern kárpitozás anyagai. Legfontosabb eszközzé a pneumatikus tűzőgép válik, amely felváltja a kézi szegezést. A XIX. századtól a varrógép természetesen bekerül a kárpitos műhelyekbe, igazi használatuk azonban a XX. század jellemzője.